ВЗАЄМОДІЯ СВІТЛА І КОЛЬОРУ В АРХІТЕКТУРІ РАДЯНСЬКОГО АВАНГАРДУ
Ключові слова:
природне світло, колір, радянський авангард, конструктивізм, простірАнотація
Метою роботи було дослідження впливу соціо-культурного та інтелектуального контекстів на процес взаємодії архітектури конструктивізму і природного світла. В ході дослідження було визначено розуміння ролі природного світла в архітектурі радянського авангарду. Серед аспектів, які вплинули на осмислення поняття «світло» в архітектурі, був розглянутий образ «світлого майбутнього», сформований в літературі постреволюційного періоду, концепція безпредметності Казимира Малевича, пошуки «звукового світогляду» композиторів-футуристів, а також передові знання про фізичні властивості світла того часу. Виявлено принципи взаємодії архітектури радянського авангарду з природним світлом.
The aim of the work was to research the socio-cultural and intellectual context influence over the interaction of constructivism and natural light. In the course of the research the role of the natural light in the soviet avant-garde architecture has been defined. Image of a "bright future" formed in the literature of post-revolutionary period, Kazimir Malevich's concept of nonobjectivity, Futurist's searching of «natural sound», as well as the development of knowledge about the physical properties of light influenced on the understanding of the concept «light» in the architecture were considered. Principles of interaction of the Soviet avant-garde architecture with the natural light were elicited. Light is a mean for uncovering of the spatial structure of an object. It is also a metaphor of a "bright future", that strength the ideological positions of the new state. The abundance of the natural light becomes one of the most important principles of the space formation.