ОСОБЛИВОСТІ ФОТОГРАММЕТРИЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ АРХІТЕКТУРНО-АРХЕОЛОГІЧНИХ ПАМ’ЯТОК НА ПРИКЛАДІ РЕШТОК ГЕНУЄЗЬКОЇ ФОРТЕЦІ В м. ФЕОДОСІЇ

Authors

  • К.Д. Веприцька Харківський національний університет будівництва та архітектури

Abstract

Архітектурно-археологічні пам’ятки – це об’єкти культурної спадщини, що потребують особливої уваги, адже вони надзвичайно вразливі до будь-яких природних та антропогенних впливів. У більшості випадків навіть саме дослідження нових та вже відкритих археологічних об’єктів є небезпечним для їх фізичної цілісності. Із впевненістю можна сказати, що дослідження нових археологічних пам’яток є процесом їх керованої руйнації, коли шар за шаром знімається історичний матеріал попередніх епох, розбираються існуючі архітектурні рештки задля того, щоб знайти початкову точку відліку історії людства. Виходячи із таких особливостей роботи археологічних експедицій, документальна пошарова фіксація зібраного матеріалу є загальновизнаною необхідністю. Традиційна школа археології використовує ручні обміри таких об’єктів. Майже в кожній археологічній експедиції є людина з архітектурною або художньою освітою, що займається саме натурною фіксацією. Попри розповсюдженість такого методу, ручні креслення дуже часто не достатні для правильної інтерпретації даних – в певних випадках людина, що робіть креслення не має достатнього рівня репрезентативних навичок для точного та чіткого виконання креслень або ж неякісно виконує роботу, що призводить до невідповідності задокументованого матеріалу фактичному. На думку автора головною проблемою ручних креслень є насамперед рефлексія, під чим мається на увазі проходження отриманої інформації через мозок конкретної людини в результаті чого на кресленні ми бачимо процес саме її мислення та переробки інформації саме нею. В результаті такої рефлексії частина даних, що не сприймається людиною як важлива в момент створення креслень, буде втрачена. Наприклад: при виконанні стратиграфії людина може сконцентруватися на прошарках попелу, що буде свідоцтвом пожежі, але візуально втратити інший історичний рівень, який міг би означати відбудову об’єкта або навпаки. Наступного дня більш свіжий історичний шар буде знятий і інформація буде втрачена назавжди. То що ж можна зробити для того, щоб максимально точно зафіксувати матеріал?

Published

2016-04-30