ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ТА СУЧАСНИЙ СТАН БУДИНКУ РОБІТНИКІВ ОСВІТИ В ХАРКОВІ

Автор(и)

Ключові слова:

Будинок робітників освіти, Будинок вчителя, історично-культурне середовище, центральний історичний ареал м. Харкова, клубний рух, «українізаційне спрямування» в архітектурі 1920-х рр., «конструктивно-українська» стилістика

Анотація

Стаття присвячена вивченню етапів формування об’ємно-просторової структури та стилістики, історії створення будівлі та аналізу її сучасного стану з метою визначення архітектурної, культурної та історичної цінності споруди. Комплексним літературно-архівним та польовим дослідженням підтверджено, що вказана будівля, яка розташована у центральному історичному ареалі м. Харкова, складається з декількох різночасових частин, де основу складає жилий будинок (міський особняк) видатного суспільного діяча кінця ХІХ –початку ХХ ст. П. П. Флота. Будівля зазнала значних змін й перебудов протягом свого існування, зовні та в інтер’єрах було втрачено характерні риси післяреволюційного часу. У нинішньому стані будинок не має удостатній мірі підстав, які б дозволяли включити його до реєстру пам’яток архітектури. Але деякі ознаки стилю 1920-х рр. вціліли на його головному фасаді, й саме цей фасад демонструє сьогодні риси, які були характерні для пошукової «конструктивно-української» стилістики архітектури Харкова столичного періоду. Важливо для розуміння значущості споруди, що своїм існуванням будинок нагадує про розквіт клубного руху у першій третині ХХ ст., за обсягом якого Харків в той час випереджав більшість європейських культурних центрів. За результатами проведеного аналізу архівних матеріалів і фіксації сучасного стану будівлі харківського Будинку вчителя зроблено висновок про необхідність наполягати на культурно-історичній цінності даного об’єкту для Харкова; обґрунтовано доцільність та нагальність надання даній будівлі статусу пам’ятки історії та культури місцевого значення.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-20