ГЕОДЕЗИЧНІ РОБОТИ ТА КОНТРОЛЬ В ПРОЦЕСІ БУДІВНИЦТВА КОНСТРУКТИВНИХ ЕЛЕМЕНТІВ МОСТІВ
Ключові слова:
геодезичні роботи, будівництво моста, конструктивні елементи, геодезичні приладиАнотація
Будівництво конструктивних елементів мостів та інших інженерних споруд повинно відповідати геометричним параметрам проекту та нормативним документам. В статті розглянуті питання виконання iнженерногеодезичних робіт при будівництві моста через річку Десенка в місті Київ. Геoдезичні роботи забeзпечують проeктне полoження та розмiри всієї споpyди та її окpемих чаcтин, ведyться пpoтягом усьoго пеpioду будiвництва мoста. При цьoму перeносять на місцeвість вiсь мостa, осі опoр, підходів. Зведення опор полягає у винесенні в натуру проектного положення центру опори, виконавчого знімання тіла опори і встановленні відхилень її розмірів від проектних. Геoдезичні робoти забезпечyють детaльну рoзбивку міcць устанoвки прoльоту, пеpіодичну вивіpку збоpки прольoту, його планoву та висoтну устанoвку. Нормативні документи не можуть в повній мірі регламентувати будівництво різних інженерних споруд та їх конструктивних елементів. Кожен проект є індивідуальним, як для будівельної організації, так і для геодезичної служби.
The construction of structural elements of bridges and other engineering structures must comply with the geometric parameters of the project and regulations. The article considers the issues of engineering and geodetic works during the construction of the bridge over the river Desenko in the city of Kyiv. Before the beginning of construction works the geodetic service carries out engineering and geodetic researches which allow to receive the information on a relief and a situation of district. In the process of engineering and geodetic surveys, works are performed to create a geodetic substantiation and topographic survey on various scales at the construction site. Geodetic works, which ensure the design position and dimensions of the whole building and its separate parts, are carried out during the whole period of the bridge construction. At the same time, the geodetic plan and elevation bases are measured on the ground and the axis of the bridge, the axes of supports, and approaches are transferred to the ground. Erection of supports consists in making in nature the design position of the support center, executive removal of the support body and establishing deviations of its dimensions from the design. When installing a girder structure, depending on its construction and installation scheme, the method and procedure of geodetic measurements are chosen. Geodetic works provide a detailed breakdown of the flight installation site, periodic adjustment of the flight assembly, its planned and altitude installation, leveling of the flight profile. After the end of the installation, an executive survey is carried out, as a result of which the relevant documentation is compiled. Normative documents cannot fully regulate the construction of various engineering structures and their structural elements. Each project is individual, both for the construction organization and for the geodetic service.